Guide til brugt elbil og brugt hybridbil
28 oktober 2021
Guide til brugt elbil og brugt hybridbil
Markedet bugner efterhånden med elbiler og hybridbiler. De mange bilproducenter kommer hele tiden med nye modeller, og teknologien er i rivende udvikling. Det betyder selvfølgelig også, at el- og hybridbilerne har gjort et solidt indtog på brugtbilsmarkedet. Men hvad skal du egentlig kigge efter, hvis du ønsker en brugt elbil? Og hvad skal du kigge efter ved brugte hybridbiler? Her er der endda flere typer at vælge imellem.
Læs også: Omregistrering af bil – bliv klogere på reglerne
Brugt elbil – det skal du kigge efter
- Pris
- Batterilevetid
- Garanti på batteri
- Service og garanti
- Tilbehør: Ladestik og varmepumpe
Brugt hybridbil – det skal du kigge efter
- Type af hybridbil
- Garanti
- Serviceeftersyn
- Opladning
Det må en brugt elbil koste
Det kan være en anelse svært at finde ud af, hvad en brugt elbil må koste. Ligesom med så meget andet afhænger det nemlig af udbud og efterspørgsel. Fordi markedet for elbiler er relativt nyt sammenlignet med det traditionelle brugtbilsmarked, kan efterspørgslen til tider være større end udbuddet og drive priserne i vejret – og det er altså her, at du skal holde tungen lige i munden.
En god huskeregel er, at værdien af en brugt elbil typisk afhænger af bilens batteri og alderen på dette. Det skyldes nemlig, at kapaciteten på batteriet er faldende over tid. Ganske ligesom du kender det fra anden elektronik (måske især fra iPhones).
Har den brugte elbil ikke fuld kapacitet på batteriet, eller skal den have udskiftet batteriet helt, skal prisen også være derefter. Udskiftning af batteri i lidt ældre, brugte elbiler kan koste op mod 250.000 kr. Heldigvis bliver teknologien både billigere og bedre. Og i dag kan man nøjes med at få udskiftet enkelte battericeller, hvilket gør det hele lidt mere spiseligt rent prismæssigt. Opvej derfor altid pris, batteriets kapacitet og alder mod hinanden, når du skal vælge brugt elbil. Der er nemlig intet helt rigtigt svar på, hvad en brugt elbil må koste.
Ved køb af elbil bør du som hovedregel altid holde prisen op mod køb af ny elbil.
Hvor lang tid kan batterierne på en elbil holde?
Men hvor lang tid kan batterierne så holde, hvis de bliver dårligere over tid? Når man snakker holdbarhed på batterierne i elbiler, taler man faktisk om bilens rækkevidde på en enkelt opladning. Ved køb af brugt elbil kan det altså være en fordel at tjekke, hvor langt den reelt kører. Det gøres ganske enkelt ved at lade batteriet helt op og køre det tomt. Køber du brugt elbil ved en forhandler, kan denne typisk fortælle dig rækkevidden.
Du skal desuden være opmærksom på, at batteriets rækkevidde typisk bliver mindre om vinteren. Faktisk kan du godt regne med, at bilen kører 20-30 procent kortere. Har bilen desuden ikke varmepumpe, kan du risikere at rækkevidden er endnu kortere. Det skyldes, at batteriets aflades hurtigere, når det er koldt.
Vil du have mest værdi for pengene, bør du altid gå efter en elbil med lang rækkevidde. Det betaler sig ofte også, når du skal af med den igen.
Garanti på batteri
Udover rækkevidde og batterilevetid bør du også være opmærksom på selve garantien på batteriet. Det gør sig særligt gældende, hvis bilen er importeret fra udlandet. Garanti på batterierne afhænger ofte af bilproducenten og er gerne mellem 5-8 år. Men hvorfor er der overhovedet garanti på batteriet? Garantien er en indikator af, hvor længe det forventes at batteriet kan holde. Der er nemlig endnu ikke udfærdiget endelige definitioner på holdbarheden på elbilsbatterier. Fælles er dog, at batterierne har en garanti som dækker i stort set hele Europa – du bør dog altid tjekke op på dette, hvis elbilen er importeret.
Derudover bør du ved køb af brugt elbil også have for øje, at særligt de lidt ældre elbiler ofte har et batteri, som er lejet. Det betyder, at producenten ejer batteriet, selvom du har købt bilen, og du skal derfor betale et månedligt beløb for leje af batteri.
Service og garanti
I forhold til service og garanti på brugt elbil, bør du kigge efter indregistreringsdatoen for bilen samt tjekke bilens servicebog igennem. Ligesom ved brugte biler med benzin og diesel er garantien ofte betinget af, at alle serviceintervaller er overholdt, og at servicet er lavet autoriseret. På nogle brugte elbiler kan der desuden stadig være fabriksgaranti. Den er dog ofte baseret på bilens alder og antal kørte kilometer. Derudover skal du være opmærksom på, at elbilens software også bør være opdateret.
Essentielt tilbehør: Hurtigladestik og varmepumpe
Der er to ting som er absolut essentielle, når du kigger efter brugt elbil. Det er et hurtig ladestik og varmepumpe. Måske burde det være en selvfølgelige, men det er det altså ikke. Hurtigladestik er fra producenternes side sommetider et tilkøb, og derfor er det ikke garanteret at komme med den brugte elbil, hvis tidligere ejer ikke har tilkøbt det.
Hurtigladestik og opladning af elbil
Et hurtigladestik er altså et must. Der findes to typer, hvor den mest udbredte er den, som hedder CCS-Combo. Den anden hurtiglader er standard i særligt japanske elbiler og går under navnet ChaDeMo. Du bør dog så vidt muligt undgå sidstnævnte, da denne version er i tilbagegang.
Elbiler kan som oftest lade ved tre faser. Dette gør sig særlig gældende for nyere, brugte elbiler. Tre-fase-opladning gør det muligt at lade bilen hurtigere end ved kun en ladefase – også når det bare er via en 11 kW stikkontakt ved din bolig. En hurtiglader bør dog altid være at foretrække.
Varmepumpe
Udover ladestik er det også supervigtigt at have for øje, at den brugte elbil kommer med varmepumpe. Det er der to gode grunde til.
- Det bliver bare kanonkoldt her i Skandinavien, når efterårskulden og vinteren sætter ind med regn, rusk og minusgrader. Varmepumpen kan være med til at holde batteriets rækkevidde lidt længere end, hvis der slet ingen varmepumpe er i bilen. Rækkevidden på batteriet er nemlig dalende med omkring 20-30 procent om vinteren.
- Derudover er det bare ikke sjovt at fryse nallerne og klapre tænder hele vejen på arbejde, fordi bilen på ingen måde kan blive varm. En varmepumpe er derfor den bedste varmeløsning. Hvis elbilerne er importeret fra udlandet, er de ikke nødvendigvis udstyret med varmepumpe, da behovet ofte ikke er der grundet et varmere klima.
Læs også: De mange fordele ved at købe brugt bil
Hybrid
Når det kommer til hybridbiler på bugtbilsmarkedet, er det med at holde tungen lige i munden. Der er nemlig flere typer af hybridbiler og desuden garanti, service og opladning, som du bør være opmærksom på.
Typer af hybridbil
- Klassisk hybrid: Denne type hybrid skifter helt automatisk mellem at køre på almindeligt brændstof som benzin eller diesel til at køre på el. almindelige hybridbiler skal ikke tilkobles en lader. De lader automatisk under bilens kørsel. Bilens hastighed har desuden betydning for, hvornår hybridbilen kører på henholdsvis el eller brændstof. Ved høje hastigheder vil den som hovedregel køre på brændstof og ved lave hastigheder på el. En hybridbil opnår derfor sit fulde potentiale ved bykørsel.
- Mild-hybrid: En mild-hybrid kører hovedsageligt på almindeligt brændstof og benytter kun den elektriske motor i kombination med brændstofmotoren. Det skyldes, at mild-hybrider ikke kan køre udelukkende på strøm. Denne type hybridbil bliver derfor også ofte opfattet som en ganske almindelig bil.
- Plugin-hybrid: Plugin-hybrider er kendetegnet ved at fungere som elbil på korte distancer og almindelig benzin eller dieselbil over længere distancer. Med en plugin-hybrid kan man derfor også køre på el ved høje hastigheder. Plugin-hybriden fungerer desuden som hybridbil, hvor den skifter mellem elmotor og brændstofmotor på lange strækninger – forudsat at der selvfølgelig er strøm på batteriet, og at det ikke er opbrugt ved at køre i ren el-tilstand til at starte med. Plugin-hybrider kan lade ved en ladestander eller en traditionel stikkontakt. Som hovedregel kan plugin-hybrider køre mellem 15-60 km på et helt opladt batteri. De er derfor oplagte til bykørsel, da batteriet desuden lader under kørsel.
Garanti på brugte hybrider
Ligesom ved elbiler er det vigtigt at være opmærksom på garantien på hybridbilernes batteri. Den varierer typisk mellem 5-8 år. Det kommer dog an på bilmærket. Derudover bør du kigge efter, om der stadig er fabriksgaranti. Denne er på brugte hybridbiler, såvel som ved andre brugte biler, betinget af bilens alder og/eller max antal kørte kilometer. Dette kan du få oplyst ved forhandlerne eller ved at undersøge fabriksgarantien hos det pågældende bilmærke samt tjekke indregistreringsdatoen på bilen.
Serviceeftersyn
Det er vigtigt at tjekke om alle serviceeftersyn er overholdt, når der er tale om en brugt hybridbil. Det kan nemlig have betydning for at opretholde garantien på batteri eller hybriddele, hvis producenten udbyder særlig garanti på disse.
Opladning
Plugin-hybrider, som navnet nærmest også indikerer, kræver opladning via ladekabel. Du bør derfor tjekke, om der medfølger et hurtigladekabel til bilen samt dine muligheder for opladning eller installation af ladestander hjemme ved dig. Det er også muligt at lade plugin-hybrider fra en ganske almindelig stikkontakt, men det er langt fra at foretrække. Sikkerhedsstyrelsen advarer mod at oplade el- og hybridbiler ved mere end 6 ampere i private boliger og anbefaler at få monteret en ladeboks for ikke at overophede husets elinstallationer. Du kan læse Sikkerhedsstyrelsens anbefalinger her.
Brugte hybrid- og elbiler med garanti
Det kan måske virke som en helt ny verden at skulle på jagt efter brugt elbil eller hybridbil, fordi teknologien stadig er forholdsvis ny. Køber du brugt elbil eller hybridbil med 100% Autotjek-mærkning, får du 12 måneders garanti med.