Pas på dit aircondition- og klimaanlæg
22 juni 2020
12 kølige tips til klimaanlægget i din bil
Du sidder i bilen. Dit ansigt blusser op og bliver ildrødt. Bittesmå dråber pibler frem på overlæben. Det kan være en varm fornøjelse at sætte sig ind bag rattet en dejlig, varm sommerdag, hvor solen virkelig har fået lov at bage ned fra en skyfri himmel. Her kommer din bils klimaanlæg eller aircondition virkelig til sin ret og bliver køreturens redning. Men hvordan får du mest ud af anlægget i din bil, og hvordan kan du vedligeholde det? Her i artiklen får du 12 tips til, hvordan du kan blive klar til sommervarmen, så du undgår at blive til en smeltet smørklat hver gang, du sætter dig ind i bilen.
Hvad er et aircondition- eller klimaanlæg?
Men inden vi går helt i gang, vil vi gerne specificere, hvad et aircondition- og klimaanlæg egentlig er.
De fleste biler er i dag udstyret med et af de to typer anlæg. De sørger begge to for, at du kan få en behagelig, kølig brise i bilen, når sommersolens bagende stråler varmer bilen op til stegende hede temperaturer, eller når vinterkulden virkelig bider og kalder på varme.
- Et airconditionanlæg benytter sig af ældre teknologi end et klimaanlæg, hvor luften i kabinen kan køles ned eller varmes op ved at dreje manuelt på en knap. Anlægget tager luft ind udefra, eller recirkulerer luft fra kabinen, som det så enten varmer op eller køler ned.
- Et klimaanlæg kan ses som en videreudvikling. Her er det en computer, der kontrollerer temperaturen efter dit ønske med hjælp fra små sensorer. I nogle biler er det endda muligt at opdele kabinens temperatur i temperaturzoner.
Vil du gerne vide mere om, hvordan et aircondition- eller klimaanlæg helt præcist fungerer? Læs med længere nede i artiklen.
6 gode råd: Få mest muligt ud af dit klimaanlæg eller aircondition i din bil
Både klima- og airconditionanlæg giver en behagelig temperatur i kabinen, så du slipper for pandekager under armene, når du træder ind på kontoret efter køreturen på arbejde. Det er desuden også rigtig godt, hvis du har helt små børn med ud at køre. Små børn kan nemt blive urolige i varmen, og med en god temperatur kan du holde ro på bagsæderne.
For mange er det kølende eller varmende anlæg derfor helt uundværligt, så vi har samlet gode tips til, hvordan du kan få mest muligt ud af det.
1. Klimaanlægget virker bedst under kørsel
Måske synes du, det er fristende at tænde bilen og lade klimaanlægget eller aircondition køre for fulde drøn i fem minutter, indtil du er helt klar til at tage afsted – men det er faktisk spild af brændstof. Rul i stedet ned for vinduerne og lad noget af den varme luft slippe ud, mens du gør dig klar. Anlægget er nemlig mest effektivt under kørsel, og det kan derfor bedre betale sig at tænde for klimaanlægget, når du alligevel bakker ud fra din parkeringsplads eller indkørsel.
2. Du kan blæse varmen ud
Ja, du læste rigtigt. Har du ingen kvaler ved at have vinduet åbent og gang i klimaanlægget på samme tid, kan du blæse varmen ud af din hede bil, når du er ude at køre. Det tager heldigvis ikke lang tid. Normalt er det ikke vildt smart at prøve at køle bilen ned og samtidig lukke den varme luft ind gennem vinduerne, men hvis du sætter anlægget på fuld blæs og lader det køre i 30 sekunder til et lille minut, kan du faktisk blæse rigtig meget varm luft ud af kabinen i en fart.
3. Den laveste temperatur er den mest effektive
Den laveste temperaturindstilling på aircondition- og klimaanlægget er faktisk den mest effektive. Det skyldes, at anlæggene ofte køler luften ned til omkring 3 grader, og derefter genopvarmer luften for at opnå den ønskede temperatur. Det betyder, at systemet skal arbejde en hel del ekstra for at skabe en behagelig middeltemperatur. Hvis bilen skal køles ned i en fart, kan det derfor godt betale sig at skrue helt ned til isnende temperaturer og styre den kølige luft via blæserstyrken. Du kan efterfølgende altid sætte anlægget på middeltemperatur, når du har fået bilen kølet ned.
4. Start/stop-funktionen hæmmer effektiviteten
Start/stop-funktionen i nyere biler er helt igennem genial, når det kommer til at spare på brændstoffet og mindske udledningen fra bilen, når du holder for rødt eller i kø. Ulempen er dog, at den slukker for motoren. Det betyder, at klimaanlægget, som er mest effektivt, når motoren kører, nu køler en anelse dårligere. Har du et stort behov for, at klimaanlægget skal bevare sin effektivitet – også når du holder stille – kan du slå start/stop-funktionen fra, hvis du føler for det.
5. Klimaanlæg vs. nedrullede vinduer
Hvad er egentlig bedst? Nedrullede vinduer eller et klimaanlæg for fulde drøn? Svaret er ikke helt entydigt, men to ting er klart. Klimaanlægget bruger brændstof, når det kører, det er stensikkert. Nedrullede vinduer påvirker bilens aerodynamik, hvilket betyder, at der faktisk også bruges mere brændstof under kørslen grundet den øgede luftmodstand. Alle nyere biler er nemlig designet til altid at køre med vinduerne rullet i. Det betyder, at det altså ikke er helt gratis at køre med nedrullede vinduer. Brug af klimaanlæg og kørsel med nedrullede vinduer bruger altså begge to ekstra brændstof.
6. Få bedre cirkulation med blæserne pegende opad
Et rigtig godt tip til at få fordelt den skønne, afkølende eller varmende luft i kabinen på bedste vis er ved at pege blæserne opad. På den måde får du luft om til bagsæderne og fordelt luften i hele kabinen, hvilket kan være ret så lækkert for ungerne på bagsædet samtidig med, at det giver god cirkulation. Derudover undgår du også at få blæst kold luft direkte i panden eller ved ørerne, hvilket godt kan give lidt ondt i ørerne og en mild forkølelse, hvis luften er meget kold.
Sådan vedligeholder du selv dit klima- eller airconditionanlæg
En vigtig del af at have en velkørende bil er vedligeholdelse – og det gælder bestemt også for aircondition- og klimaanlæg.
1. Fjern snavs fra kondensatoren
Du kan sørge for at holde dit klima- og airconditionanlæg godt kørende ved at fjerne snavs og blade, som kan snige sig ind og lægge sig omkring bilens kondensator. Det kan nemlig gøre kondensatoren ineffektiv og dårligere til at lede varme ud af bilen. Du finder kondensatoren forrest i bilens motorrum, og det ligner en ganske normal køler blot en smule slankere. Er du i tvivl om, hvor kondensatoren i lige netop din bil sidder, kan du altid spørge på dit værksted, når du alligevel er forbi til service.
2. Sluk anlægget før ankomst
Du kan også passe godt på dit klimaanlæg ved at minimere risikoen for dannelse af bakterier. Det kan du heldigvis gøre forholdsvis simpelt; nemlig ved at slukke for anlægget ca. 10-15 min før du ankommer til din destination. Dette er en særligt god idé på meget varme dage, hvor anlægget virkelig har været på arbejde under kørsel.
3. Benyt anlægget hver gang du kører
Det er en rigtig god ide at bruge klima- eller airconditionanlægget hver gang, eller minimum et par gange om ugen, du er ude at køre. Det skyldes, at anlægget har godt af at blive brugt. Anlæggets kompressor, stempler og pakninger smøres nemlig under brug, og du undgår derved, at de bliver utætte. Derudover undgår du, at anlægget udvikler dårlig lugt ved ikke at blive brugt.
4. Få anlægget tjekket på et værksted
Skal du på bilferie, og lugter eller fungerer klima- eller airconditionanlægget ikke helt optimalt, bør du sende bilen på værksted for at få lavet et aircondition-service eller service af klimaanlægget. Dette sikrer, at alt fra kondensator over fordamper til kompressor fungerer, som det skal. Derudover kan du få renset anlægget og udskiftet pollenfilteret.
5. Rens anlægget for skimmelsvamp
Kommer der en underlig lugt hver gang, du får skruet op for klima- eller airconditionanlægget, kan det skyldes, at der er skimmelsvamp i anlægget. Det hænder nemlig, at skimmelsvamp dannes grundet kondens i anlægget. Det er derfor vigtigt at få renset anlægget, da du kan blive syg af den dårlige luft.
6. Skift af pollenfilter
Anlæggets pollenfilter har til formål at filtrere snavs, skidt og pollen i luften fra, så det ikke kommer ind i kabinen via aircondition- eller klimaanlægget. Anlægget kan dog have nedsat effektivitet i form af dårligere luftgennemstrømning, hvis filtret er stoppet helt til. Bilen vil altså være meget langsommere om at køle ned.
Hvordan fungerer et aircondition- og klimaanlæg?
Begge typer anlæg har et kølemiddel, som ledes gennem en fordamper ved et lavt tryk, når du tænder for dit anlæg. Kølemidlet fordamper da og bliver til gas, så varmen kan blive kold. Luften, der trækkes ind udefra, passerer nu forbi den kolde fordamper, som nedkøler luften – og det er nu, at den skønne, afkølede luft kan blæses ud i bilens kabine.
Men én ting er, at der kommer kold luft ind i bilen. Den varme luft skal også ud for at temperaturen kan holdes konstant. Der sker nu det inde i klimaanlægget, at det fordampede kølemiddel i selve fordamperen ledes videre og ind i en kompressor. I kompressoren omdannes dampen til varm væske, som ledes videre over i en kondensator, der har til formål at lede varmen ud af bilen. Når varmen er ledt ud, tager kølemidlet en tur tilbage til fordamperen, hvor det nedkøles. Kølemidlet i klimaanlægget cirkulerer således i et lukket kredsløb, hvor det opvarmes og nedkøles for at holde en god temperatur i bilen.
Vi ved, at det måske kan lyde lidt indviklet, og det vigtigste for dig er med garanti bare, at det virker. Følg vores ovenstående råd, så har du gjort dit for, at du kan få kølende eller varmende luft på farten i mange år frem.