Køb eller leasing: Hvad kan bedst betale sig?
14 maj 2020
Leasing eller køb: Hvad kan bedst betale sig?
Det giver ikke altid sig selv, hvad der bedst kan betale sig i forhold til leasing eller køb af brugt bil, og der er da også ret store forskellige på de to måder at være bilejer på. Men er der egentlig en form, der er bedre end den anden, eller kommer det hele an på mavefornemmelse, og hvilke forpligtelser du har mod på som bilejer? Nedenfor kan du læse om fordelene ved leasing og køb, og hvad du skal have dig for øje, når du skal bestemme dig for den ene eller anden form.
Fordele ved leasing
Ved leasing lejer du din bil for en kortere eller længere periode frem for at købe den. Ifølge Søren, bilekspert for 100% Autotjek, medfølger der rigtig mange fordele ved leasing – uanset om det er leasing af en fabriksny eller nyere, brugt bil. Med leasing og særligt privatleasing kan du skifte bil lidt oftere. Du bestemmer nemlig selv leasingperioden, som typisk ligger mellem 12-36 måneder. Det betyder altså, at du kan nøjes med at lease en bil for den periode, du rent faktisk skal bruge den. Derudover er der nogle helt særlige fordele ved leasing; nemlig masser af økonomisk tryghed og sikkerhed. Du kender altid omkostningerne ved at have bil. Ved leasing betaler du nemlig en fast månedlige ydelse, hvor du kan få det meste inkluderet lige fra serviceaftale til forsikringer. Du skal dog selv stå for ejerafgift
Leasing handler om masser af tryghed og økonomisk sikkerhed og er oplagt til dig, der ikke vil bekymre dig om afskrivning på bilen, uforudsete værkstedsregninger og at skulle sælge bilen igen. Ved leasing leverer du den nemlig bare tilbage til leasingselskabet.
Den mest almindelig form for leasing er privatleasing og her skal du altså kende dit årlige kørselsbehov, da dette bruges til at udregne din leasingpris. Kender du overhovedet ikke dit kørselsbehov eller kører du bare ualmindelig meget, kan det faktisk ofte bedre betale sig at købe frem for at privatlease.
Fordele ved køb
Ligesom der er mange fordele ved leasing, er der altså også rigtig mange fordele ved køb måske lige på nær én. Hvis du er til økonomisk tryghed og ingen uforudsete udgifter, huer det dig nok ikke, at du ved køb af bil aldrig helt kan forudsige, hvad bilen vil koste dig i service og reparationer. Køber du en fabriksny bil eller en nyere brugt bil, er det dog ofte begrænset, hvad du kan løbe ud i af reparationer, men du kan selvfølgelig være uheldig. Heldigvis er der altså langt flere fordele ved at være traditionel bilejer end du måske lige går og tror.
Ifølge bilekspert, Søren, er der nemlig rigtig mange penge at spare ved køb af brugt bil – og du betaler desuden ikke i dyre domme for masser af ekstraudstyr. Men hvordan kan det så være tænker du nok? Det er ganske enkelt fordi ekstraudstyr på brugtbilsmarkedet ikke har den helt store værdi i forhold til pris. Det kan koste knaster at få smækket ekstraudstyr i en fabriksny bil, men det er også her at bilen taber allerstørst værdi. Sammenligner du eksempelvis brugtbilen spækket med ekstraudstyr med hvad en lignende med samme udstyr koster fra ny, ja så er der altså penge at spare. Brugtbilen er selvfølgelig også billigere, fordi den har nogle kilometer på bagen. Men her er der altså også rig mulighed for at finde én med et fornuftigt kilometertal.
Ved køb af brugt bil kan du desuden ofte få bilen lige med det samme, da forhandlerne næsten altid har de brugte biler stående. Derudover får du også masser af sikkerhed med i handlen, når du køber brugt med 100% Autotjek-mærkning.
Hvornår er køb mere fordelagtigt end leasing?
Hvis du overvejer at beholde din bil i rigtig mange år, så er køb ofte mere fordelagtigt end leasing. Det skyldes, at en traditionel leasingperiode typisk er på max 36 måneder, hvilket betyder, at du ved leasing skal skifte bil hvert tredje år. Vil du beholde din bil i længere tid end det, så kan det altså godt betale sig at købe - særligt når der er tale om en nyere brugt bil med 100% Autotjek-mærkning.
Køb frem for leasing er desuden særligt fordelagtigt ved små biler, som mini- og mikrobiler, da de ganske enkelt holder værdien rigtig godt. Men en ting er at sige det, en anden ting er rent faktisk at bevise det – eller selv udregne det. Sammenligner du købssummen på den nye eller brugte bil, du har i kikkerten, og hvad du kan få for den efter tre år, som er en typisk leasingperiode, med hvad det koster at lease selvsamme bil i de tre år, ja så kan du faktisk ofte spare penge på mini og mikrobilerne. Det kan derfor godt betale sig at købe en lille bil frem for at lease den.
Eksempel på køb versus leasing af minibil
Tag eksempelvis en Citroën C3. Ved leasing er det muligt at få den til en månedlig ydelse på omkring 1.800 kr. Efter en treårig leasingperiode vil den altså komme til at koste omkring 71.000 kr. Køber du den fra ny koster den omkring 115.000 kr. Men efter “kun” tre år på vejene er der stadig masser af værdi i bilen og du kan måske forvente en minimumspris på omkring 45.000 og sikkert en del mere alt efter hvor meget den har kørt. Det er altså en smule billigere at købe den frem for at lease – og særligt hvis du kigger efter en brugt model. Da afskrivningen altid er højest lige i starten på fabriksnye biler. Du vil altid kunne sælge en brugt minibil til en nogenlunde fornuftig pris.