Forstå leasingtyperne
19 marts 2020
Hvad er leasing? Forstå leasingtyperne
Leasing er blevet mere og mere populært. Men måske er du ikke helt skarp på, hvad leasing er, udover at det er langtidsleje af bil. Leasing er nemlig ikke bare leasing. Der findes et utal af leasingtyper, der hver især har sine særlige kendetegn og fordele – og det er ikke alle leasingtyper, der egner sig til alle biler eller alle behov.
Da alle lever vidt forskellige liv, er kravene til en bil lige så forskellige. Det er heldigvis altid muligt at finde en leasingtype, der passer til din livsstil – men det kan måske være en smule svært at finde ud af, hvad der rent faktisk passer til dig. Derfor kan du her læse en udførlig guide til de forskellige leasingtyper, så du ud fra denne kan danne dig et overblik over, hvilken løsning der passer bedst til dit behov og på den måde have nemmere ved at gennemskue et fremtidigt leasingtilbud.
Privatleasing
Privatleasing er den mest populære leasingform. Her kan du nemlig blive bilejer men slippe for bekymringerne, der ofte følger i halen på et bilkøb; nemlig afskrivning på bilen og udgifter til service, syn og reparationer. Men hvad er privatleasing helt præcist, og hvordan fungerer det?
Kort sagt, så er privatleasing faktisk langtidsleje af en bil. Her er serviceaftaler ofte inkluderet i leasingprisen, så du ikke skal bekymre dig om de trælse værkstedsregninger. Privatleasing fungerer ganske enkelt ved, at du lader bilforhandleren eller leasingselskabet købe bilen for dig. Derefter lejer de bilen ud til dig i det, der kaldes for en leasingperiode. Princippet er lidt det samme som ved traditionel biludlejning, du måske kender fra ferier i udlandet. Når lejeperioden udløber leverer du blot bilen tilbage til udlejeren. Det samme gælder ved privatleasing, her leverer du blot bilen tilbage til leasingudbyderen eller forhandleren.
Månedlig ydelse
Det særlige ved privatleasing og leasing generelt er, at du “lejer” bilen over en længere periode, der typisk ligger mellem 12-36 måneder. Ved privatleasing betaler du en månedlig ydelse for at lease bilen. Det vil sige, at du på måneds- og årsbasis altid ved, hvad det koster dig at have bil – du kender altså altid de helt præcise faste udgifter. Den månedlige ydelse bliver tilrettelagt ud fra dine behov. Det betyder, at dine ønsker og valg af forsikringer inkluderes i prisen. Derudover bliver den månedlige ydelse også fastsat ud fra dit kørselsbehov og bilens registreringsafgift. Men hvad vil det så sige?
Kørselsbehov
Ved privatleasing skal du have rimelig godt styr på, hvor mange kilometer du kører på et år. Det er for at bilforhandleren eller leasingselskabet kan få en indikation af, hvor meget slid, der kan forventes at komme på bilen, hvor ofte bilen skal til service, og hvor meget afskrivning de kan forvente på bilen. Det er faktisk helt de samme parametre, der kigges på som, hvis du selv ejede bilen. Kører du derfor mere end de kilometer, du har opgivet ved leasingaftalens indgåelse, kan du risikere at få en ekstraregning på de overkørte kilometer – noget du sikkert gerne vil undgå. Det skyldes ganske enkelt, at der for forhandler eller leasingudbyder er flere udgifter forbundet med bilen – ligesom der ville være for dig, hvis køber bil på almindelig vis.
Registreringsafgift
I forhold til bilens registreringsafgift betaler du ved privatleasing kun en procentdel af registreringsafgiften og kun i de måneder, hvor du rent faktisk leaser bilen. Der er altså mange penge at spare på den front sammenlignet med traditionelt køb af bil, hvor du betaler den fulde registreringsafgift på 150 %, når du erhverver dig bilen.
Førstegangsydelse
Udover at der er en fast månedlig ydelse ved privatleasing, er der også en førstegangsydelse eller en engangsydelse, når du skal lease. Førstegangsydelsen er det beløb, som du skal betale, når du skal have bilen. Det kan sammenlignes lidt med udbetalingen på et hus. Førstegangsydelsen svarer nemlig til en procentdel af bilens anskaffelsessum. Hvis du skulle købe bilen på traditionel vis, skal du selvfølgelig betale det, bilen koster. Ved privatleasing betaler du i førstegangsydelsen max 30 % af “hvad bilen koster”, hvis du skulle købe den.
Det vil altså sige, hvis bilen, du vil privatlease, koster 200.000 kr. ved køb, skal du betale 30 % af dette for at erhverve dig den ved leasing. Herefter betaler du så en fast månedlig ydelse. Det betyder, at du kan nøjes med at slippe 60.000 kr. for en bil i stedet for 200.000 kr. Førstegangsydelsen er faktisk ofte lavere end 30 % – dette er blot et maksimum for, hvor højt leasingudbyderen må sætte ydelsen.
Flexleasing
Det er oplagt at vælge flexleasing, hvis du gerne vil drøne afsted i en lækker og måske lidt dyrere luksusbil. Du undgår nemlig at have mange penge bundet op i den samt at skulle af med en ordentlig slat, når du skal erhverve dig bilen. Flexleasing kan ofte betale sig ved biler, der ligger i priser mellem 350.000-500.000 kr. Det anbefales dog at regne på den specifikke bil i forhold til køb versus flexleasing.
Flexleasing minder alligevel på rigtig mange måder om privatleasing ved, at der også her er tale om en førstegangsydelse og en fast månedlig ydelse, men adskiller sig på følgende områder: Når du skal af med bilen igen og ved kørte kilometer.
Fri kilometer
Ved flexleasing er du ikke bundet af et fast kilometertal, ligesom du er ved privatleasing. Du behøver altså ikke at kunne forudse dit årlige kørselsbehov, og dette spiller derfor ingen rolle i den faste månedlige ydelse. Det er der selvfølgelig en grund til, og det skyldes, at flexleasing er sat anderledes op end privatleasing, når du skal af med bilen efter leasingaftalens udløb.
Når du skal af med bilen
Ved flexleasing skrives der en restværdi ind i leasingaftalen, som har betydning for dig, når du skal af med bilen. Men hvad er restværdi overhovedet? Restværdi er den værdi, som det kan forventes, at bilen er værd ved leasingaftalens udløb. Det vil altså sige, at restværdien skal afspejle den leasede bils markedsværdi bedst muligt, så du undgår at skulle dække differencen mellem den indskrevne restværdi og den reelle markedsværdi. Der er to forskellige scenarier i forhold til at komme af med bilen og indfri restværdien. Enten kan du levere bilen tilbage til leasingudbyderen/forhandleren, eller også skal du selv stå for at sælge bilen og dernæst betale restværdien til leasingudbyderen. Disse to scenarier går under leasingmodellerne; finansiel leasing og operationel leasing. Du skal vælge en af disse leasingmodeller ved indgåelsen af din flexleasingaftale.
Finansiel leasing
Finansiel leasing giver dig mulighed for selv at sælge bilen ved flexleasingaftalens udløb – og det særlige er faktisk, at du må sælge bilen uden afgift. Fordelen er her, at ved finansiel leasing opdeles registreringsafgiften, hvilket gør det billigere at skifte bilen ud med en ny. Du slipper for at binde meget kapital i bilen, og når du skal af med bilen, har du stor fleksibilitet.
Operationel leasing
Operationel leasing har ofte en lidt højere månedligydelse end finansiel leasing. Det skyldes ganske enkelt, at du her ikke selv skal stå for at sælge bilen ved leasingaftalens udløb. Bilen skal egentlig bare leveres tilbage til leasingudbyderen. Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om en eventuel restværdi i bilen.
Splitleasing
Splitleasing er en leasingform, der faktisk hører ind under flexleasing. Her er det muligt at kombinere privatkørsel og arbejdskørsel i samme bil. Det kan være utroligt fordelagtigt, da du blandt andet slipper for at blive beskattet af fri firmabil, og samtidig sparer det din virksomhed for penge, da bilen jo ikke kun benyttes til firmakørsel og ellers står stille, når du er hjemme.
Der er dog en ting, som du skal være særligt opmærksom på ved splitleasing, og det er altid at have en kørebog i bilen, så du kan registrere din kørsel som enten privat- eller erhvervskørsel. Heldigvis kan disse fås elektronisk, hvilket gør det hele meget nemmere. Det er utroligt vigtigt, da splitleasing forudsætter, at bilen skal bruges til mindst 60 % erhvervskørsel og max 40 % privatkørsel. Overholdes denne fordeling ikke, kan skattefar komme efter dig. En splitleasingaftale opdeles derfor i to identiske dele. En til firmaet og en til dig som privatperson.
Sæsonleasing
Sæsonleasing er faktisk også en leasingform, som hører ind under flexleasing. Det særlige ved sæsonleasing er dog, at det er muligt at lease en lækker bil for en kortere periode; nemlig for en sæson. Det betyder, at du kan skifte din flexleasede bil ud alt efter, hvad dit behov nu engang er i løbet af de forskellige sæsoner. Drømmer du eksempelvis om en lækker sportsvogn med kaleche, som du kan drøne afsted i under åben himmel om sommeren, men er det ikke lige den oplagte bil i vintermånederne, kan du blot skifte den ud med en, der passer til dit behov på det tidspunkt.
Det skal du tage med fra leasing-junglen
Det kan være utroligt svært at finde rundt i leasing-junglen og måske også være ualmindeligt uoverskueligt. Den leasingform, som er allermest populær, og som passer til de fleste, er privatleasing. Overvejer du at lease en ganske almindelig lille bybil eller familiebil, er privatleasing den oplagte leasingform. Det er først, når du går hen og har behov for at dele leasing op mellem privat- og firmakørsel, vil lease for en sæson, eller har kig på en dyrere luksusbil, at du bør overveje, at tage et kig på flexleasing-modellerne.