Forstå forskellen på garanti og reklamationsret
06 februar 2020
Forstå forskellen på garanti og reklamationsret
I daglig tale bruges garanti og reklamationsret ofte side om side, men det er faktisk slet ikke det samme. Det kan derfor være handy at have styr på forskellen på reklamationsret og garanti, hvis du skulle være så uheldig at opleve problemer med din nye, brugte bil. Du kan nemlig ofte være heldig at reklamationsretten dækker, der hvor garantien ikke gør og omvendt. Men hvad er garanti og reklamationsret så helt præcist?
Kort sagt er reklamationsret en rettighed, som du er givet via købeloven. Du har altså ret til at klage over fejl og mangler på din brugte bil ifølge loven. Garanti er derimod ikke en rettighed, men en “luksus”, som forhandleren giver dig oven i købeloven, så du er endnu bedre stillet end med reklamationsretten. Det lyder jo meget simpelt – men alligevel er det ikke helt nemt. For hvad indebærer garanti og reklamationsret egentlig, og hvordan stiller de dig?
Hvad er garanti helt præcist?
Det særlige ved garanti er faktisk, at det er helt frivilligt. Det er en ekstra sikkerhed, som du som køber bliver givet af virksomheden. Du får altså nogle ekstra rettigheder med udover dem, du allerede er berettiget til ifølge købelovgivningen. Da garanti er frivilligt, betyder det også, at det er garantigiveren, der bestemmer, hvor omfattende garantien skal være. Det vil sige, at du ved købet af eksempelvis din brugte bil skal have på skrift, hvad garantien helt præcist dækker. Du er dog stadig dækket af reklamationsretten, når du får garanti med i bøtten – du er faktisk bare ekstra sikret med garantien, da den ofte dækker der, hvor købeloven kommer til kort.
Garanti på brugte biler
Når du handler brugt bil, får du sommetider garanti med i købet. Men hvornår skal du egentlig tage garantien i brug, når du oplever problemer med din bil? Som hovedregel skal garantien faktisk først tages i brug, hvis dét, du klager, over ikke hører ind under købelovens reklamationsret. Garantien dækker ofte dele af bilen såsom elektriske/mekaniske dele og komponenter i eksempelvis gearkasse, motor eller turbo. Formålet med garanti på brugte biler er, at sikre dig bedre end købeloven gør det med sin reklamationsret. Dette så du føler dig tryg og i gode hænder, når du handler brugt bil.
Garantiens løbetid og forudsætninger for at den gælder
Garantien gælder som oftest fra den dag, du modtager din nye, brugte bil, hvis det ikke er tilfældet, vil du blive oplyst om det. I din købsaftale vil garantiens varighed fremgå, samt hvad den dækker over, og hvilke forudsætninger der gælder for, at garantien kan tages i brug. Det kan eksempelvis være, at serviceeftersyn skal overholdes. Det ses for eksempel ofte ved køb af nye biler i forbindelse med fabriksgaranti – er bilen ikke blevet serviceret ved et autoriseret værksted og efter bilmærkets forskrifter, gælder fabriksgarantien ikke. Vil du vide endnu mere om garanti, kan du bliv klogere på Konkurrence -og Forbrugerstyrelsens hjemmeside her.
Hvad er reklamationsret?
Okay, nu er der styr på garanti, men hvad i alverden er reklamationsret så? Som tidligere nævnt og som du sikkert også allerede ved, så er reklamationsret en rettighed fastsat af købeloven, der gælder nye som brugte varer. Det betyder helt præcist, at køber du en brugt bil, så skal forhandleren løse fejl på din brugte bil de første 2 år efter, at du har købt den. MEN det der gør reklamationsretten tricky er, at den kun dækker fejl, der var til stede på det tidspunkt, hvor du købte bilen.
Hvad dækker reklamationsretten?
Reklamationsretten dækker skjulte fejl og mangler, der viser sig efter brug – men kun hvis disse allerede var til stede da du købte bilen. Den gælder ikke, hvis fejlen skyldes, at du har benyttet bilen forkert. Et eksempel kunne være hvis du konstant filer på koblingen, så den slides op før tid. Her er det dig, der er skyld i ekstremt slid. Det er dog sådan, at det er forhandleren, som skal påvise, at du er skyld i fejlen. Hvis han ikke kan det, skal han udbedre fejlen. Men der er endnu en lille hage ved reklamationsretten – ja, det skal virkelig ikke være nemt.
Den er nemlig skruet sådan sammen, at forhandleren skal rette op på fejl de første 12 måneder efter købet, hvis han IKKE kan bevise, at det skyldes forkert brug. Fra 12-24 måneder er det nu dit job at bevise, at fejlen var til stede ved købet og ikke er et resultat af forkert brug. Det er dog ikke så omstændigt, som det lyder. Du skal blot sandsynliggøre over for forhandleren, at fejlen allerede var der ved køb, og at du altså ikke selv er skyld i den. Det kan dog være lidt svært med brugte biler, og reklamationsretten er derfor lidt anderledes skruet sammen på det punkt.
Reklamationsret ved køb af brugt bil
Når du handler brugt bil, er du stadig dækket af reklamationsretten – også selvom bilen er købt som beset. Der er dog det med brugte biler, at de kan være slidte, særligt hvis de har mange år eller mange kilometer på bagen. Reklamationsretten dækker, hvis din brugte bil ikke lever op til den forventede stand. Det vil sige, at reklamationsretten skal ses i forhold til bilens købspris, alder og stand. Den dækker også, hvis bilen er i dårligere stand end det, der kan forventes af en netop den brugte bil, som du har købt. Du bør dog være opmærksom på, at du ikke kan klage over følgende - det er trods alt en brugt bil, du har købt.
- Du kan ikke klage over buler og mangler, som var synlige ved handlens indgåelse.
- Du kan heller ikke klage over fejl og mangler, som du er blevet oplyst om, og som står beskrevet i bilens salgsmateriale.
- Sidst men ikke mindst kan du ikke klage over fejl og mangler, der skyldes helt almindeligt slid, som det kan forventes, at der er på en brugt bil.
Hvornår skal du benytte garanti og reklamationsret?
Du bør altid benytte reklamationsretten først, hvis din bil går i stykker inden for de første 2 år efter købet. Forhandleren har nemlig pligt til at rette op på fejlen, hvis den var der, da du købte bilen. Dækker reklamationsretten ikke, kan du tage garantien i brug. Du kan desuden blive klogere på reklamationsret hos Forbrugerrådet Tænk. Uanset om du anvender garantien eller reklamationsretten, bør du som hovedregel altid sørge for at gemme alle papirer på din brugte bil, lige fra købsaftale til garantibevis, og altid gå til sælgeren først, hvis du oplever problemer med din bil.