Vigtig viden: Sådan passer du på dit automatgear
09 november 2020
Vigtig viden: Sådan passer du på dit automatgear
Er du den heldige ejer af en bil med automatgear, slipper du højst sandsynligt for at skulle bruge penge på en nedslidt kobling eller gearkasse, så længe du bruger automatgearet korrekt vel at mærke. Automatgear klarer som udgangspunkt nemlig ærterne selv, så du undgår det unødige slid, der sker i en bil med manuelt gear, som stiller krav til dine koblingsevner og hensynsfuld brug af gearene. Men selv med automatgear er der nogle ting, du skal være opmærksom på i din kørsel, hvis du vil se dig helt fri for unødigt slid og dyre reparationer.
Dem gennemgår vi her, så du kan passe bedst muligt på dine automatgear.
Lad bilen være i gear (D) når den triller
Du sparer ikke brændstof ved at sætte gearkassen i frigear (N), når du kører ned ad bakke – det er en myte. I de fleste nye biler er det ikke motoren, der driver hjulene, men hjulene, der driver motoren, når du lader bilen trille ned ad bakke i gear (D). Du sparer derfor ikke brændstof ved at sætte bilen i frigear (N). Tværtimod er det faktisk en rigtig dårlig idé at sætte bilen i frigear, da du mister en del af kontrollen over bilen, fordi bilen ikke motorbremser. Hvis du ender i en situation, hvor du pludselig skal bremse op, kan det derfor blive farligt, fordi du ikke bremser lige så effektivt. Du kan heller ikke accelerere, hvis du får brug for det. I tilfælde af at du bruger bremserne, mens du i høj fart triller i frigear (N), belaster du dem hårdt, og de risikerer at blive overophedede og svigte. Lad derfor altid bilen være i gear (D), når du triller ned ad bakke.
Skift kun gear, når du holder helt stille
Nogle gange skal det gå lidt stærkt, når man skal lave en hurtig trepunktsvending. I en bil med manuelt gear kan du komme afsted med at gå fra bakgear til førstegear, mens bilen stadig bakker, hvis det skal gå lidt tjept. Det skal du undgå at gøre, når du kører med automatgear. Hvis du går fra bakgear (R) til førstegear (D), mens bilen er i fart, bruger du nemlig gearkassen til at bremse bilens vægt.
I ældre gearkasser skifter gearene ved, at en rem strammes om gearene, og derfor slider det hårdt på remmen, hvis det sker i bevægelse. Hvis remmen skal skiftes, kræver det en tur på værkstedet, og det kan blive dyrt, da det er en besværlig reservedel at skifte. Undlad derfor at skifte gear, mens bilen er i bevægelse.
I nyere biler er gearkassen computerstyret, så der slipper du for at tænke på det.
Hold god afstand ved kø-kørsel, så du ikke kryber frem
I biler med automatgearkasser som DSG, PDK og DCT (dobbeltkoblingsgearkasser) skal du være ekstra opmærksom på ikke at styre farten med bremsen – især hvis du har noget spændt på krogen, eller hvis vejen hælder. I den situation kan det nemlig hurtigt blive en vane at lette foden lidt fra bremsen, så du lige så stille kryber frem uden at slippe bremsen helt. Det resulterer dog i, at koblingen til førstegearikke bliver sluppet helt, og det slider på koblingen. Prøv så vidt muligt derfor at undgå denne manøvre – specielt hvis du dagligt kører kø-kørsel.
Hvordan gør du så bedst det? Det simple trick er at holde god afstand til den forankørendebil, når der sker kødannelse. Hermed kan du enten køre i et lavt tempo med koblingenhelt fri og bilen i gear eller lukke hullet til bilen foran og lave et fuldt stop. Så undgår du at slide på koblingen, fordi koblingen og gearet når at blive forbundet.
Lad også bilen blive i gear (D), når du holder stille
Du sparer hverken brændstof eller slid på din gearkasse ved at sætte bilen i frigear (N), når du holder stille i et lyskryds, uanset om du kører i en ældre eller en spritny model. I moderne biler kobler gearkassen automatisk ud, når hastigheden er tilpas lav. Og i ældre biler kræver det faktisk mere af din bil, da det slider på remmen i gearkassen, når du igen skal sætte bilen i gear (D).
Træk først håndbremsen (P) når du holder helt stille
I ældre biler er det vigtigt, at du holder helt stille, inden du sætter bilen i P. Den lille låsestift, der holder gearet låst i P, kan nemlig knække, da du udsætter den for at bremse hele bilens vægt. Det holder den ikke til, så hold altid helt stille, inden du trækker håndbremsen. I nyere biler slipper du for at tænke på dette, da bilen gør det automatisk.
Opsummering
- Lad bilen være i gear (D), når den triller. Du sparer ikke brændstof ved at sætte gearkassen i frigear (N), når du kører ned ad bakke. Tværtimod udsætter du dig selv og dine medpassagerer for fare, da du har mindre kontrol over bilen.
- Skift kun fra bakgear (R) til førstegear (D) når du holder helt stille. Hvis du går fra R til D, mens bilen er i fart, bruger du nemlig gearkassen til at bremse bilens vægt.
- Hold god afstand ved kø-kørsel, så du ikke kryber frem. Det resulterer nemlig i, at koblingen til førstegear ikke bliver sluppet helt, og det slider på koblingen.
- Lad bilen blive i gear (D), når du holder stille. Du sparer hverken brændstof eller slid på din gearkasse ved at sætte bilen i frigear (N), når du holder stille i et lyskryds, uanset om du kører i en ældre eller ny model.
- Træk først håndbremsen (P), når du holder helt stille, hvis du kører i en ældre bil. Den lille låsestift, der holder gearet låst i P, kan nemlig knække, fordi du belaster den med hele bilens vægt, hvis bilen stadig er i bevægelse.